dinsdag 27 september 2016

De kleuterschool

vijf dagen in de week werk ik op een kleuterschool hier in Beijing. Hier Kindergarten genoemd. De school bestaat uit 9 klassen waarvan er 3 internationaal genoemd worden. Het komt erop neer dat die klassen een dagdeel per dag een Engelstalige leerkracht hebben. In de ochtend heb ik dan ook een van die drie klassen, de jongste kinderen van 3 en 4 jaar. In de middag verzorg ik voor de Chinese klassen de Engelse lessen. Die klassen hebben elke week twee keer een half uurtje Engels.

Een ochtendje in mijn klas gaat zo:
Corner time is ook af en toe bouwen
De kinderen komen rond acht uur op school en krijgen dan ontbijt, dit ontbijt bestaat uit een warme maaltijd. Als ze klaar zijn met eten, wat tegen half negen is, is het corner time. De kinderen mogen dan een mandje uit de kast pakken met speelgoed en aan een tafeltje daarmee spelen. Tegen half negen kom ik ook de klas in en begeleid ik de corner time. Ondertussen kunnen dan de ander drie leerkrachten (JA ECHT DRIE!) de kinderen begeleiden die nog moeten eten ed. Om kwart voor negen is het dat tijd om te plassen en om een mok water te drinken. Het is hier de gewoonte om het water warm te drinken, iets waar ik nog niet echt aan kan wennen. rond negen uur gaan we naar buiten, tenminste..... als het niet geregend heeft, de leerkrachten daar zin in hebben, er niet te veel smog is, de wind niet te hard is... enz, enz.... het komt er dus vaak op neer dat we binnen blijven en een spel spelen.
Buiten spelen
Ik probeer er altijd vlot achter te komen of we naar buiten gaan, dit zodat ik dan vroeg in de multifunctionele ruimte ben (een zaaltje). Anders is die alweer bezet.
Een spel binnen, het had geregend
Op maandag gaan we (behalve met regen) altijd naar buiten om de vlag te hijsen. Daarbij hoort een volwaardige ceremonie inclusief het zingen van het volkslied. Tegen tien uur gaan we weer naar binnen en is het tijd om te plassen, een mok melk te drinken en een mok water te drinken. Een kwartier later begin ik met de Engelse les die een half uur duurt. Hierbij volg ik een mooie methode, Early English. Na de Engelse les gaan we tien minuten dansen. Verschillende dansen op Engelstalige muziek, je moet hier denken aan liedjes van Just Dance Kids.
Dansen!
En na het dansen wordt er weer een mok water gedronken. Na het drinken lees ik nog een boekje voor, in het Engels natuurlijk. Daarna is het plassen en handen wassen om vervolgens te gaan lunchen.
De lunch

Om half twaalf zit de ochtend erop voor mij en spring ik op m'n scooter naar huis. Zoals ik de vorige keer al vertelde, heb ik 2,5 uur pauze tussen de middag. Om half twee stap ik weer op de scooter naar het werk toe.

Als ik om twee uur weer op school aankom dan ga ik lessen voorbereiden voor de komende dagen. Sommige middagen heb ik drie lessen van een half uur. Maar ik heb ook middagen dat ik maar twee lessen van 20 minuten heb.
(De allerjongsten hebben 2x 20 minuten Engels). Mijn werktijden staan wel vast, dus ik moet wel de gehele middag op school blijven. Om half vijf stap ik weer op de scooter richting huis.

Nog even terugkomen op die DRIE leerkrachten die ook in mijn klas zijn. Elke klas heeft drie Chinese leerkrachten. 1) De leidinggevende leerkracht, diegene die de lessen geeft en de verantwoordelijkheid over de klas heeft. 2) Een soort onderwijsassistente, zij assisteert dus eigenlijk bij alle lessen en activiteiten. 3) Een "schoonmaakster", dit is de persoon die alles in de klas schoonhoudt. Maar dit is ook diegene die het eten opschept en weer opruimt enz. In de internationale klassen is er dan dus ook nog een leerkracht die één dagdeel per dag de lessen in het Engels geeft.
In Nederland kunnen we alleen maar dromen van zoveel handen in de klas. Persoonlijk vind ik de verhouding 1 op 5 wel wat overdreven.

Tot de volgende keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten